Oplossingsgerichte gesprekstechnieken voor het Sociaal Domein
Het is jouw taak en verantwoordelijkheid klanten [soms letterlijk] in beweging te krijgen, tot verandering aan te zetten. Hoe doe je dat op zo’n manier dat hij/zij zelf oplossingen aandraagt voor de zelfbenoemde gewenste oplossingsrichting? Met andere woorden: hoe zet je hem/ haar gesprekstechnisch aan het werk? Motiverende en Oplossingsgerichte gespreksvoering zijn technieken die verandertaal losmaken en jou aanknopingspunten geven de ander te helpen zelf oplossingen aan te dragen voor de eigen gewenste situatie. Achterover leunen en de ander het werk laten doen is klinkt simpel, maar is best moeilijk. Deze training helpt je daarbij.







Competenties
In deze training versterk je de volgende competenties:
- Initiatief
- Inlevingsvermogen
- Integraal werken
- Luisteren
- Motiveren
- Resultaatgerichtheid
- Verantwoordelijkheid
Wat komt er aan bod?
- De kern van motiverende gespreksvoering (MGV) samenwerken- ontlokken- compassie en acceptatie
- Beïnvloeden: push or pull?
- Verandertaal versus Behoudtaal
- Ontlokken van Verandertaal
- Weerstand bestaat niet!
- De kunst van Oplossingsgericht Werken
- Over het belang van waarden en behoeften
- Een stappenplan maken
De belangrijkste leerdoelen zijn:
- Je leert motiverende gespreksvoering toe te passen in de praktijk.
- Je ontdekt wat voor jou een oplossingsgerichte basis/ grondhouding van motiverende gespreksvoering is.
- Je leert daarbij wat jouw persoonlijke en gesprekstechnische valkuilen zijn.
- Je leert weerstand ombuigen in medewerking.
- Je leert welke motieven een rol spelen in jouw praktijksituaties.
- Je scherpt je gesprekstechnieken aan.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor medewerkers binnen het sociaal domein.
Voor deze training/workshop wordt géén eigen bijdrage gevraagd aan medewerkers van Gemeente Maastricht
Duur en investering
De training duurt 2 dagdelen. De voorbereiding kost je ongeveer 45 minuten in de digitale leeromgeving van Segment.
Trainers
- Manon Derrez